Vackra, blomstrande Florens, hur olikt Pisa! Allt är här liv, rörelse och skönhet. Arno har klarat sina böljor, gröna träd lyser glatt mellan de prydliga husen, de präktiga templen och palatserna: marmorstoder - sköna eller tankfulla gestalter - möter överallt, vid portiker och broar, under det blå himlavalvet. Folk stimmar och strömmar över broar och torg; trängas i gator och gränder, men glatt utan bråk och oreda; vagnarna rullar oupphörligt; solen strålar i sommarprakt och liv över de gröna kullar och parker, mitt bland vilka Florens sitter som en städernas blomma, rik på skönhet och levnadsfröjd.
Min första vandring i Florens var en liten enslig upptäcktsfärd, sådan jag alltid gärna företar på varje ny ort och i varje för mig ny stad. Jag orienterar mig på detta vis vida bättre, än med en Cicerone, och föremålen tala till mig omedelbart, med friskhet och kraft. Vid denna första vandring kom jag ej långt; jag stannade på ett torg, som tillika var ett Pantheon, ty på alla sidor stod höga, härliga marmorstoder med uttrycksfulla huvuden av stor individualitet och karaktär, män, förklarade av konstens mästarhand, som bevarar det egendomliga i det den framställer idealet. Jag kände igen flera gamla bekanta, Dante med det energiska anletet, det ädelt bittra draget, Michael Angelo Buonarotti och Benvenuto Cellini, hos vilka den råa kraften är större än skönheten, Boccacio och Petrarca, som synas lyssna till milda och ljusa ingivelser.
Fredrika Bremer, ur Livet i gamla världen (1860-62)