Det amerikanska industribältet, från New York i öst till de stora sjöarna i väst, med stater som Ohio, Pennsylvania, West Virginia, Indiana, Michigan och Illinois, har övergått till det omtalade rostbältet. Det är Trumpland, en för svenska ögon tämligen ny skapelse, i själva verket i vardande sedan åtskilliga decennier. Det är den vita arbetarklassens hjärtland, nu mest en pinsamhet för alla globaliseringens framgångsrika stadsbor i öst och väst.
Det finns en väldig brutalitet i de förändringar som många orter i USA genomgått de senaste decennierna. Vårt eget Norrland - andra delar av landet också för den delen – avfolkas också, men i annan takt tycks det. Lugnare, mer anpassat efter en mänsklig livsrytm. Amerikanernas välbekanta mobilitet (är det rotlöshet?) spelar säkert in, liksom frånvaron av stötdämpande åtgärder från myndigheterna. Hos oss finns det en stat som kan omlokalisera en myndighet av något slag, eller pumpa in nya friska pengar. Det vänder inte kurvorna kanske, men gör nedgången lite mindre dramatisk.
Cleveland, Detroit…flera av de stora amerikanska städerna som blomstrade under den klassiska industrialismen har i dag krymt ihop till skuggor av sina forna jag. Detroit ser i stora stycken ut som en spökstad. Som Brownsville fast på en annan skala. År 2013 gick staden Detroit i konkurs. Skulderna uppgick till 120 miljarder kronor. 78 000 byggnader stod övergivna. Det är deprimerande på avstånd. Hur måtte det inte kännas att bo där?
En samtida skildrare av Brownsville och dess omgivningar är Philipp Meyer. I sin utmärkta debutroman En amerikansk förlust (originaltitel American rust) skildrar han ett knippe tilltufsade existenser som framlever sina dagar i Mon valley, ett naturskönt men ekonomiskt eländigt område i gränslandet mellan Pennsylvania och Virginia, bara några mil söder om Pittsburgh.
I centrum står två unga män, som i bokens inledning av en slump dras in i ett ödesdigert händelseförlopp. Vi får sedan följa dem och deras närmaste under några dagar då livet ändrar riktning för dem alla, på olika sätt. Slutet är öppet. Samtliga huvudpersoner är vid liv på bokens sista sida, men vad som ska hända härnäst är mer oklart.
Den spännande och engagerande intrigen till trots, är det miljöerna som griper tag i en läsare. Den sociala miljön uppvisar få positiva inslag. Arbetslösheten är förlamande. Kvinnorna blir feta, männen pumpar muskler på steroider. Ett slående inslag är drogernas betydelse. Alkoholen förstås, men också narkotikan spelar en viktig roll.
Möjligen erbjuds lite social gemenskap på den lokala krogen i goda vänners sällskap. Annars är det naturen som står för korrektivet i denna hopplöshetens obygd: den trögflytande Monongahelafloden, de gröna kullarna, hjortarna som betar tätt inpå de mänskliga boningarna.
Associationerna är många, alltifrån filmer om andra amerikanska bakgårdar som Den sista färden och Winter´s bone till låtar med socialrealistisk text, av en Lucinda Williams eller Richmond Fontaine. Meyer skildrar sina människor med värme och kärlek. De är komplexa och reflekterande, men ändå tragiskt fastlåsta i sina egna mönster. Det är inte bara gamla industrianläggningar som kan rosta, det kan människor också.