Neue Wache är det första av en lång rad byggnadsverk i Berlin som Karl Friedrich Schinkel står bakom. Vakthuset byggdes 1816-18 och därefter tillkom ett flertal verk: Konserthuset på Gendarmenmarkt 1821, Friedrichswerdesche kirche 1824, Altes Museum 1830, Bauakademie 1832 med mera.
Schinkel är det historiska Berlins främste arkitekt, utan tvekan. I Neue Wache skapade han ett monumentalt vakthus intill de preussiska kungarnas slott på andra sidan floden. Fronten fick utseende av ett grekiskt tempel medan exteriören i övrigt efterliknar ett romerskt fort (castrum). Höggradig klassicism med andra ord.
Men frågan är om inte Schinkels verk toppas av byggnadens inre. Det som ursprungligen var ett vaktrum för soldater är idag sedan länge Tysklands främsta monument till heder för alla de offer som skördats genom krig och våld - ett starkt emblem för de mörka stråken i landets historia.
Centralt placerad i det för övrigt tomma rummet finner vi Käthe Kollwitz pieta - Mutter mit Totem Sohn. Kollwitz, som förlorade en son i första världskriget, har här skapat den mest hjärtskärande skulptur som går att föreställa sig. Varje människa med en gnutta empatiskt sinne lämnar inte rummet oberörd...